Att ta steget med riskkapital

Text: Sandra Ahlqvist

Foto: Eton

För ett år sedan förvärvades skjortföretaget Eton av Litorina, ett riskkapitalbolag. Förvärvet var en naturlig utveckling i Etons över åttio år långa historia som under det senaste året utvecklats till en riktig framgångssaga.

Hans Davidsson, vd Eton.

Hans Davidsson, vd Eton.

Eton är ett fokuserat bolag som designar, tillverkar och säljer premiumskjortor för män till en internationell kundkrets och det har man gjort i stort sett sedan företaget startades 1928 av makarna Annie och David Pettersson. Familjen utgör än idag kärnan i Eton och då avtal ingicks med riskkapitalbolaget Litorina i slutet av maj förra året var det med övertygelsen om att man skulle fortsätta att gå från klarhet till klarhet.
– Vi har en ganska expansiv affärsplan och vi bedömde att vi behövde en partner som kunde ge oss möjligheter att genomföra den. Vi tittade på flera olika alternativ, men i slutänden klaffade det med Litorina. De visade stort intresse för både produkten och varumärket och vi delade samma åsikter kring arbetsmetoder och målsättning. Uppköpet tog naturligtvis sin tid, men gick väldigt smidigt, berättar Hans Davidsson, vd.

Intressant möjlighet
Planen är att mellan 2011 och 2016 fördubbla företagets omsättning. Harold Kaiser är partner på Litorina och bekräftar att intresset för såväl bolag som segment var stort.
– Vårt mål är att som ägare hjälpa svenska, medelstora företag att växa och bli framgångsrikare. Eton var ett givet val – globalt sett är premiumskjortor ett intressant och växande område och Eton är en stor aktör i detta segment, med ett starkt varumärke, en ledande marknadsposition och välkända och lojala kunder både nationellt och internationellt. Med andra ord en utmärkt position att ta nästa utvecklingssteg ifrån.

Harold Kaiser, partner på Litorina. Foto: Markus Marcetic/MOMENT

Harold Kaiser, partner på Litorina. Foto: Markus Marcetic/MOMENT

Investerar tid och erfarenhet
Litorina köpte upp 65 procent och blev därmed ny huvudägare, samtidigt som familjen återinvesterade och nu innehar 35 procent. Ett första steg var att komplettera Etons verksamhet med en styrelse vars medlemmar har kompetens kring och erfarenhet av de möjligheter och utmaningar man nu står inför. Båda parter är mycket nöjda över utvecklingen hittills och är överens om att den nya tillväxtplanen ligger högst på agendan.
– Vi är nu inne i en fas när vi investerar mycket i verksamheten och aktiviteten är hög. Under det senaste året har Eton bland annat etablerat egna dotterbolag i England och Danmark samt lanserat en näthandelsplattform i Sverige som under året kommer att rullas ut på Etons samtliga marknader. Dessutom har vi öppnat flagship stores i London och Stockholm. Denna expansion har medfört att man har kunnat rekrytera såväl tjänstemän och sömmerskor till verksamheten i Gånghester utanför Borås. Som ägare tillför vi resurser och kompetens som innebär att företag vågar ta sig an utmaningar som de tidigare har tvekat inför. Detta är ett tydligt exempel på vad private equity kan bidra med, avslutar Harold Kaiser.

Kommentarer inaktiverade.